La ópera “La isla encantada” es un experimento que revive la práctica del pasticcio, esto es la utilización de melodías ya existentes y de diversa proveniencia para musicalizar un libreto nuevo especialmente elaborado.
En su calidad de pasticcio, la partitura musical recurre a obras de ocho compositores del período barroco: Georg Friedrich Haendel, Antonio Vivaldi, Jean-Philippe Rameau, Jean-Marie Leclair, André Campra, Henry Purcell, Giovanni Batista Ferrandini y Jean-Fiéry Rebel.
A continuación se entrega el detalle completo de las partes de esta nueva obra con el correspondiente trozo original utilizado en la musicalización.
Obertura
George Frideric Handel: Alcina.
Acto primero
1. «My Ariel» (Prospero, Ariel) – «Ah, if you would earn your freedom» (Prospero)
Antonio Vivaldi: Cessate, omai cessate, cantata, «Ah, ch’infelice sempre»
2. «My master, generous master – I can conjure you fire» (Ariel)
Handel: Il trionfo del Tempo e del Disinganno, oratorio, Parte I, «Un pensiero nemico di pace»
3. «Then what I desire» (Prospero, Ariel)
4. «There are times when the dark side – Maybe soon, maybe now» (Sycorax, Caliban)
Handel: Teseo, Acto V, Escena 1, «Morirò, ma vendicata»
5. «The blood of a dragon – Stolen by treachery» (Caliban)
Handel: La Resurrezione, oratorio, Parte 1, Escena 1, «O voi, dell’Erebo»
6. «Miranda! My Miranda!» (Prospero, Miranda) – «I have no words for this feeling» (Miranda)
Handel: Notte placida e cheta, cantata, «Che non si dà»
7. «My master’s books» – «Take salt and stones» (Ariel)
Rameau: Les fêtes d’Hébé, Entrada 2: La Musique, Escena 7, «Aimez, aimez d’une ardeur mutuelle»
8. Cuarteto: «Days of pleasure, nights of love» (Helena, Hermia, Demetrius, Lysander)
Handel: Semele, Acto 1, Escena 4 «Endless pleasure, endless love»
9. La tormenta (coro) – La calma
André Campra: Idoménée, Acto 2, Escena 1, «O Dieux! O justes Dieux!»
10. «I’ve done as you commanded» (Ariel, Prospero)
Handel: La Resurrezione, oratorio, «Di rabbia indarno freme»
11. «Oh, Helena, my Helen – You would have loved this island» (Demetrius)
Handel: La Resurrezione, oratorio, Parte 1, Escena 2, «Così la tortorella»
12. «Would that it could last forever – Wonderful, wonderful» (Miranda, Demetrius)
Handel: Ariodante, Acto 1, Escena 5, «Prendi, prendi»
13. «Why am I living?» (Helena)
Handel: Teseo, Acto 2, Escena 1, «Dolce riposo»)
«The gods of good and evil – At last everything is prepared» (Sycorax)
Leclair: Scylla et Glaucus, Acto 4, Escena 4, «Et toi, dont les embrasements… Noires divinités»
14. «Mother, why not? – Mother, my blood is freezing» (Caliban)
Vivaldi: Il Farnace, Acto 2, Escenas 5 y 6, «Gelido in ogni vena»
15. «Help me out of this nightmare» – Quintet: «Wonderful, wonderful» (Helena, Sycorax, Caliban, Miranda, Demetrius)
Handel: Ariodante, Acto I, Escena 5, recitative previo «Prendi, prendi»
16. «Welcome Ferdinand – Wonderful, wonderful,» (Prospero, Miranda, Demetrius)
«All I’ve done is try to help you» (Prospero)
Vivaldi: Longe mala, umbrae, terrores, motete, «Longe mala, umbrae, terrores»
17. «Curse you, Neptune» (Lysander)
Vivaldi: Griselda, Acto 3, Escena 6, «Dopo un’orrida procella»
18. «Your bride, sir? «(Ariel, Lysander, Demetrius, Miranda) – Trio: «Away, away! You loathsome wretch, away!» (Miranda, Demetrius, Lysander)
Handel: Susanna, oratorio, Parte 2 «Away, ye tempt me both in vain»
19. «Two castaways – Arise! Arise, great Neptune» (Ariel)
Purcell: The Tempest, or The Enchanted Island, Acto 2 N° 3, «Arise, ye subterranean winds»
20. «This is convolvulus» (Helena, Caliban) – «If the air should hum with noises» (Caliban)
Handel: Deidamia, Acto 2, Escena 4, «Nel riposo e nel contento»
21. «Neptune the Great» (Chorus)
Handel: Coronation Anthem «Zadok the priest»
22. Who dares to call me? (Neptune, Ariel)
Handel: Tamerlano, «Oh, per me lieto»
«I’d forgotten that I was Lord» (Neptune, Chorus)
Rameau: Hippolyte et Aricie, Acto 2, Escena 3, «Qu’a server mon courroux»
23. «We like to wrestle destiny – Chaos, confusion» (Prospero)
Handel: Amadigi di Gaula, Acto 2, Escena 5, «Pena tiranna»
Acto Segundo
24. «My God, what’s this? – Where are you now?» (Hermia)
Handel: Hercules, oratorio, Acto 3, Escena 3, «Where shall I fly?»
25. «So sweet, laughing together – My strength is coming back to me» (Sycorax)
Vivaldi: Argippo, Acto 1, Escena 1, «Se lento ancora il fulmine»
26. «Curses, a fresh disaster» (Ariel, Demetrius, Helena, Caliban) – «A voice, a face, a figure half-remembered» (Helena)
Handel: Amadigi di Gaula, Acto 3, Escena 4, «Hanno penetrato i detti tuoi l’inferno»
27. «His name, she spoke his name» (Caliban)
Handel: Hercules, oratorio, Acto 3, Escena 2 «O Jove, what land is this? – I rage»
28. «Oh, my darling, my sister – Men are fickle» (Helena, Hermia)
Handel: Atalanta, Acto 3, Escena 3 – «Amarilli? – O dei!»
29. «I knew the spell» (Sycorax, Caliban) – «Hearts that love can all be broken» (Sycorax)
Ferrandini (attr. Handel): Il pianto di Maria, cantata, «Giunta l’ora fatal –Sventurati i miei sospiri»
30. «Such meager consolation – No, I’ll have no consolation» (Caliban)
Vivaldi: Bajazet, Acto 3, Escena 7, «Verrò, crudel spietato»
31. Masque of the Wealth of all the World
a. Cuarteto: Caliban goes into his dream, «Wealth and love can be thine»
Rameau: Les Indes galantes, Acto 3, Escena 7, «Tendre amour»
b. Desfile
Rameau: Les fêtes d’Hébé, Entrada 3: Les Dances, Escena 7, Tambourin en rondeau
c. Las mujeres y el Unicornio
Rameau: Les fêtes d’Hébé, Entrada 3: Les Dances, Escena 7, Musette
d. Los animales
Rebel: Les Éléments, Acto I, Tambourins I y II
e. Los caprichos – Caos
Rameau: Hippolyte et Aricie, Acto I, Tonnerre
f. Waking
Rameau: Les Indes galantes, Acto 3, Escena 7, «Tendre amour,»
No hay N° 32
33. «With no sail and no rudder – Gliding onwards» (Ferdinand)
Handel: Amadigi di Gaula, Acto 2, Escena 1, «Io ramingo – Sussurrate, onde vezzose»
34. Sexteto: «Follow hither, thither, follow me» (Ariel, Miranda, Helena, Hermia, Demetrius, Lysander)
Handel: Il trionfo del Tempo e del Disinganno, oratorio, Parte 2, Cuarteteo «Voglio tempo»
35. «Sleep now» (Ariel)
Vivaldi: Tito Manlio, Acto 3, Escena 1, «Sonno, se pur sei sonno»
36. «Darling, it’s you at last» (Hermia, Lysander, Demetrius, Helena)
Vivaldi: La verità in cimento, Acto 2, Escena 9, «Anima mia, mio ben»
37. «The wat’ry God has heard the island’s pleas» (Chorus)
Handel: Susanna, oratorio, Parte 3, «Impartial Heav’n!»
38. «Sir, honored sir – I have dreamed you» (Ferdinand, Miranda)
Handel: Tanti strali al sen mi scocchi, cantata, «Ma se l’alma sempre geme»
39. «The time has come. The time is now» («Maybe soon, maybe now,») (Sycorax)
Handel: Teseo, Acto 5, Escena 1, «Morirò, ma vendicata»
40. «Enough! How dare you?» (Prospero, Neptuno) – «You stand there proud and free – You have stolen the land» (Neptuno)
Rameau: Castor et Pollux, Acto 5, Escena 1, «Castor revoit le jour»
41. «Lady, this island is yours» (Prospero, Caliban, Ariel) – «Forgive me, please forgive me» (Prospero)
Handel: Partenope, Acto 3, Escena 4, «Ch’io parta?»
42. «We gods who watch the ways of man» (Neptuno, Sycorax, Coro)
Handel: L’allegro, il Penseroso, ed il Moderato, Parte 1, «Come, but keep thy wonted state – Join with thee»
43. «This my hope for the future» (Prospero) – «Can you feel the heavens are reeling» (Ariel)
Vivaldi: Griselda, Acto 2, Escena 2, «Agitata da due venti»
44. «Now a bright new day is dawning» (Todos )
Handel: Judas Maccabaeus, oratorio, Parte 3, «Hallelujah»